06.02 Communicatie

Onderwijsvorm Klassikaal
Studiebelasting

Voorbereiding lesstof: 8 uur

Theorieles: 16 uur (2 dagen)

Werkboek: 8 uur

Voorkennis Geen
Doelgroep Iedereen die beter wil leren communiceren
Tekst

Deze module is een algemene module over leren communiceren. Dit is geen cursus marifonie of gespreksdiscipline.

Inhoud

Duidelijk communiceren

  •         Gespreksdiscipline
  •         Het communicatieproces

Waarom is communiceren zo moeilijk?

  •         Het doen van aannames
  •         Waarom is communiceren nog meer zo moeilijk

Verschillen in communicatie

  •         Het gedragskompas
  •         Eenzijdige en tweezijdige communicatie
  •         Taakgerichtheid/ mensgerichtheid: gedrag en communicatie
  •         Het relatie aspect van communicatie
  •         De intonatie

Communicatie model

  •         Open, gesloten en sturende vragen
  •         Informatie geven
  •         Ergens op reageren
  •         Reflex
  •         Metacommunicatie
  •         Goed communiceren
  •         Een goed gesprek voeren
  •         Luisteren, Samenvatten en Doorvragen/ Doorgaan

Feedback geven

  •         Inleiding feedback geven
  •         Regels voor het geven van feedback
  •         Het ontvangen van feedback

Non-verbaal gedrag

Examen De laatste dag wordt afgesloten met een theorie-examen.


Globale inhoudsbeschrijving van de module 
 

In deze module wordt de basis van communicatie behandeld. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan een professionele uitstraling van de nautisch medewerker. Hierbij moet worden gedacht aan de uitstraling als vertegenwoordiger van de eigen organisatie en het aannemen van een klantvriendelijke houding. Dit laatste betreft het voeren van telefoongesprekken op correcte wijze, de communicatie afstemmen op de klant, de belangen van de klant inschatten en daar zo veel mogelijk rekening mee houden.

Doel/rationale van de module

De nautische sector heeft behoefte aan medewerkers die bewust en professioneel communicatievaardigheden hanteren om enerzijds hun eigen organisatie te vertegenwoordigen en anderzijds klantvriendelijk op te treden.

Studiemateriaal

Er is een syllabus die de nautisch medewerker moet doornemen. De nadruk bij deze module ligt echter op praktische communicatievaardigheden die met een acteur (en eventueel ook onderling) geoefend worden.

Aanmelden

De aanmelding van een cursist gebeurt door de werkgever. Na aanmelding ontvang je binnen drie werkdagen een bevestiging. 

Het is ook mogelijk deze training in-house te geven. Mail ons voor meer informatie: .

Inschrijven

Geen data beschikbaar

NNVO neemt afscheid bij MARIN

Nog één keer kwamen ze bij elkaar: de VTS-medewerkers van NNVO en MARIN. Na een jarenlange samenwerking was het op vrijdag 24 september tijd om afscheid te nemen van een tijdperk.

Lees meer

Veelgestelde vragen coronavirus

Hoe gaat NNVO om met het coronavirus? Bekijk hier de meestgestelde vragen & antwoorden.

Lees meer

Drie vragen aan cursist Laura Bais

Laura Bais (23) behaalde onlangs haar certificaat voor de basisopleiding tot nautisch operator. Daarnaast rondde ze in twee maanden tijd nog twaalf aansluitende modules succesvol af. Ze komt oorspronkelijk uit de horeca en besloot het roer om te gooien. 

Lees meer

Heb je vragen?

Heb je vragen, opmerkingen, suggesties of andere zaken die je aan de orde wilt stellen? Maak dan gebruik van ons contactformulier. Uiteraard wordt alle informatie die NNVO bereikt vertrouwelijk behandeld.

Contact kort

Ongeldige invoer
Ongeldige invoer
Ongeldige invoer
Ongeldige invoer

Contact

Marten Meesweg 115
3068 AV Rotterdam

Vragen of meer informatie?

Openingstijden
Ma t/m vr: 08.00-17.00 uur

Contactformulier

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen bij NNVO. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Volg ons

Hoofdmenu