Eerste cursisten voor sectortraining VTMon-opleiding geslaagd

Uitreiking certificaat Kustwacht


De eerste vier cursisten van de nieuwe opleiding voor Vessel Traffic Monitoring (VTMon) hebben succesvol hun sectortraining afgerond. Zij kregen onlangs hun certificaat uitgereikt. Eerder dit jaar ontvingen zij al een certificaat voor het behalen van de basisopleiding. Met deze twee certificaten op zak zijn zij nu volwaardig VTMon-operator, een nieuwe taak van de Kustwacht. 

De VTMon’ers krijgen bij de Kustwacht in Den Helder een cruciale opdracht gezien het groeiend aantal windmolenparken op de Noordzee. Windmolenparken en bepaalde meteorologische omstandigheden beperken de manoeuvreerbaarheid van grote schepen. De taak van de operators is helder: Vessel Traffic Monitoring uitvoeren om aanvaringen met windmolens of andere onderdelen te voorkomen. De gevolgen van een aanvaring met een windturbine of een transformatorplatform kan verstrekkende gevolgen hebben voor zee en land. Bijvoorbeeld dat de stroom op het land uitvalt.

Uitreiking certificaten

De uitreiking van de certificaten voor de sectortraining markeert weer een belangrijke mijlpaal in de geschiedenis van NNVO. Het betekent dat de VTMon-operators nu echt aan de slag kunnen en een belangrijke bijdrage gaan leveren aan vlot en veilig scheepvaartverkeer. Directeur Pieter Kuijt reikte de certificaten persoonlijk uit in het operationele hart van de Kustwacht in Den Helder. Namens NNVO was ook docent Harry Tabak aanwezig. De Kustwacht werd onder andere vertegenwoordigd door Edwin van der Pol, plaatsvervangend directeur en Joost Volkers, hoofd afdeling Leren en Ontwikkelen.

Over de sectortraining

Tijdens de sectortraining leren cursisten de basisvaardigheden van VTMon toe te passen op het actuele operationele werkgebied: de Noordzee. Zij leren het scheepvaartverkeer te monitoren en in actie te komen bij een potentieel gevaarlijke of afwijkende situatie. Het werkgebied is uitgestrekt, dynamisch en complex. De complexiteit zit hem vooral in de schaalgrootte van het gebied en de grote variëteit aan internationale scheepvaart. Daarnaast is het bestaan van VTMon tot nu toe onbekend en voorziet de internationale wet – en regelgeving eigenlijk niet hierin. In de toekomst zal dit gaan veranderen, omdat de vooruitzichten voor 2050 laten zien dat het erg druk gaat worden op zee.

De volgende opleiding tot VTMon-operator start in februari 2026.

Nautische leerlijnen

VTSO