NNVO organiseerde op 2 mei 2019 een klantendag in het nieuwe kantoor in Rotterdam. Het programma stond in het teken van de laatste ontwikkelingen bij NNVO en was bedoeld om op een interactieve manier met elkaar in gesprek te gaan over een aantal actuele onderwerpen. Dat leverde nieuwe initiatieven op.

Tekst: Esther Pelgrim, fotografie: Caroline Lichtenberg

Het is 09.15 uur als de eerste klanten het moderne kantoorgebouw De Ster binnenlopen. Het pand ligt op loopafstand van winkelcentrum Rotterdam Alexandrium en NS intercity- en metrostation Alexander. NNVO is sinds februari gevestigd op de zevende etage en houdt haar klantendag vandaag op de elfde etage. Hier zijn de vergaderzalen met presentatiemogelijkheden te vinden en heb je bovendien een mooi uitzicht op de stad.

Onafhankelijk onderzoek
Om 10.00 uur start de klantendag met een welkomstwoord door Johan van Breda. Hij heeft in maart van dit jaar Lilian Biber opgevolgd als ad-interim-directeur van NNVO. Er volgt een voorstelrondje langs de aanwezigen en daarna is het woord aan Korstiaan Huisman, coördinator Nautische Leerlijnen, die een presentatie geeft over de stand van zaken bij NNVO. Hij vertelt dat er in februari een onafhankelijk onderzoek is geweest naar de kwaliteit van de dienstverlening bij NNVO. Het onderzoek was een initiatief van het dagelijks bestuur naar aanleiding van aanhoudende klachten met betrekking tot de opleidingen van de Nautische Leerlijnen. De resultaten uit het onderzoek hebben geleid tot het opstellen van een plan van aanpak en het vertrek van directeur Lilian Biber.

Image
Image

Basis op orde
Korstiaan legt uit dat de klachten zijn ontstaan in 2018, toen er voor de Nautische Leerlijnen een nieuw basispakket werd geïntroduceerd. “De modules uit dit basispakket zijn te snel geïmplementeerd, zonder deze goed te toetsen binnen de interne organisatie en zonder een goede afstemming met de participanten.” De eerste prioriteit nu is de basis weer op orde krijgen. Welke processen hiervoor nodig zijn, staan allemaal omschreven in het plan van aanpak. Dit plan moet er niet alleen voor zorgen dat de modules van de Nautische Leerlijnen opgefrist worden, maar dat ook de processen soepeler verlopen. Er komt één aanspreekpunt, er wordt gekeken naar ICT-oplossingen én er moet vertrouwen komen. Dit zijn de pijlers waarop het plan van aanpak is gebaseerd.

Samenwerken
In zijn presentatie benadrukt Korstiaan dat NNVO graag samen met de participanten de schouders eronder wil zetten om van NNVO weer de betrouwbare aanbieder van hoogwaardige opleidingen in de nautische sector te maken. “Participanten voelden zich niet meer betrokken bij NNVO. Dat willen we veranderen. NNVO is van ons allemaal, we hebben elkaar nodig.” De aanwezigen zijn het ermee eens dat er veel meer met elkaar moet worden samengewerkt, waarbij vanzelfsprekend een coördinerende rol voor NNVO is weggelegd. Daarbij moet de kennis vanuit de markt komen. Rob Walbeek van Provincie Zuid-Holland: “We hebben synergie nodig tussen de markt en de opleider. Daar schuurt het nu aan.”

Image
Image

Niveauverschillen in brugopleidingen
Tijdens de klantendag worden verschillende vragen aan de deelnemers gesteld. Wat vinden zij kwalitatief goed onderwijs? Wanneer zijn zij tevreden als klant? Het levert een interactieve dag op, waarbij diverse onderwerpen aan bod komen. Een van de kwesties die naar voren komt, is dat veel kleinere opdrachtgevers de basisopleiding tot brug- en sluiswachter te uitgebreid vinden. Marieke Neijssel van ODV Maritiem: “Er zit nogal wat verschil tussen de bruggen in Nederland. De ene brug is heel complex, terwijl de andere brug bij wijze van spreken een sloot is met twee planken eroverheen.” Zij stelt voor om een rijbewijssystematiek te ontwikkelen, waarbij je vier verschillende niveaus hanteert. Categorie A is dan de basis, met vervolgens B en zo steeds een stapje uitgebreider. Na de lunch wordt hier verder op ingegaan.

Inschrijftijd
Een andere discussie gaat over de inschrijftijd voor cursussen en opleidingen. Cursisten moeten zich minimaal vier weken van tevoren inschrijven. Deze inschrijftijd vinden de participanten vrij lang. “Aan de andere kant: we kunnen in september al een inschatting maken van de opleidingsbehoefte,” zegt Jan Paul Schuiten van Rijkswaterstaat. “Op basis daarvan kunnen we heel duidelijke afspraken met elkaar maken.” Marieke Neijssel van ODV Maritiem is het daar niet mee eens: “Bij ons wordt dat lastig, want we hebben altijd te maken met ad hoc cursisten.”

Image
Image

Werkgroep inrichten
Paul de Graaf van Rijkswaterstaat geeft aan dat het belangrijk is dat de participanten van elkaar weten wat de wensen zijn. “Uiteindelijk willen we een eindproduct waar iedereen achter staat.” Hij vraagt zich af wie een vinger aan de pols houdt wat betreft het verbeteren van de processen. Johan van Breda stelt voor om hiervoor een werkgroep in te richten. Een tijdelijk gremium dat wordt gecoördineerd door NNVO. De aanwezige participanten vinden dit een goed plan. De afspraak wordt gemaakt dat NNVO een mailing aan alle participanten en de grotere opdrachtgevers verstuurt met een oproep voor deelname aan deze werkgroep. Het is de bedoeling dat de werkgroep ook meedenkt over de stappen die in het plan van aanpak staan omschreven.

Blijvend opleiden
Na de pauze gaan de deelnemers in drie groepen uiteen om de volgende onderwerpen te bespreken: competentie-/functiegericht opleiden, ervaringscertificaten en vrijstellingen en het niveauverschil tussen brugopleidingen. De bevindingen van elke groep worden na afloop gedeeld met de aanwezigen. Over het competentie-/functiegericht opleiden zegt Johan van Breda: “NNVO wil graag meedenken over het blijvend opleiden van je personeel. We willen meer doen dan alleen die ene opleiding aanbieden.”

Image
Image

Vrijstellingen
Ilonka Sergerius van Waternet is kort en krachtig over het onderwerp ervaringscertificaten en vrijstellingen: “Besteed dit uit,” adviseert ze. “Ook wij als Waternet besteden dit uit. Er zijn verschillende bureaus die hier helemaal op zijn ingericht.” Jan Paul Schuiten laat weten dat ze bij Rijkswaterstaat veel vragen krijgen over vrijstellingen. “Moet je iemand die twintig jaar gevaren heeft nog een cursus manoeuvreren laten doen?”, haalt hij als voorbeeld aan. “In dit soort gevallen is het antwoord duidelijk, maar er zijn natuurlijk ook grijze vlakken.”

Rijbewijssystematiek invoeren
Het derde en laatste onderwerp over het niveauverschil tussen brugopleidingen is ’s ochtends al kort besproken, maar wordt nog een keer opgepakt. Het idee van een rijbewijssystematiek voor de basisopleiding tot brug- en sluiswachter blijkt al langer door de wandelgangen te gaan, maar de markt lijkt er niet in te slagen een dergelijk systeem ook daadwerkelijk door te voeren. De aanwezige klanten zijn het erover eens dat het een prima initiatief is waar de participanten toch iets mee moeten doen. Het voorstel is om een werkgroep in te stellen met vertegenwoordigers van alle participanten. De werkgroep kan ervoor zorgen dat deze rijbewijssystematiek binnen een bepaalde termijn staat en dat vervolgens ook geëvalueerd wordt. Vooral ODV Maritiem toont zich erg blij met dit initiatief.

Nieuwe energie
De klantendag wordt om 14.30 uur afgesloten met een rondleiding door het nieuwe pand van NNVO. De deelnemers nemen een kijkje op het kantoor van het bureau en zien ook de leslokalen waarover NNVO nu beschikt. Deze lokalen zijn nog niet klaar voor gebruik; ze worden naar verwachting in het najaar in gebruik genomen. Het was een interactieve dag waaruit in elk geval één conclusie kan worden getrokken: er is nieuwe energie om samen met de participanten belangrijke stappen te zetten.

Benieuwd naar de reacties van bezoekers aan de klantendag? Bekijk de video

Image
Image

News

Nieuw kantoorgebouw NNVO

NNVO sluit tijdelijk haar deuren vanwege verbouwing

De verbouwing van het kantoorpand van NNVO is in volle gang. Vanaf donderdag 22 mei tot maandag 28 juli sluiten we tijdelijk onze deuren vanwege werkzaamheden op de vierde verdieping. Het gebouw ondergaat een grondige make-over om het duurzamer en moderner te maken. 

Read more …
Dringend reisadvies rond NAVO-top in Den Haag

Dringend reisadvies rond NAVO-top in Den Haag

In de Randstad kunnen weggebruikers ernstige verkeershinder ondervinden op de dagen rond de NAVO-top. Nederland organiseert de top op 24 en 25 juni 2025 in Den Haag. Ons land verwelkomt dan tientallen wereldleiders en ministers en duizenden delegatieleden. 

Read more …
Scheepvaartmeester Vincent Gols

Achter de schermen bij scheepvaartmeester Vincent

In onze rubriek ‘Achter de schermen bij…’ bezoeken we een van de vaarwegbeheerders in het land. Dit keer gingen we langs bij de provincie Overijssel en laten we Vincent Gols (40) aan het woord over zijn baan als scheepvaartmeester. 

Read more …

Do you have questions?

Do you have questions, comments, suggestions or other matters you would like to raise? Then use our contact form. Naturally, all information that's being sent to NNVO will be treated confidentially.

Contactform short

Invalid value
Invalid value
Ongeldige invoer
Invalid value

Contact with NNVO

Marten Meesweg 115
3068 AV Rotterdam
Tel. +31 10 311 00 95

General questions

Training questions

Contactform

Stay informed

Stay informed of all NNVO developments. Sign up for our newsletter.

Follow us

Hoofdmenu