03.05 VTS 1e tranche

Onderwijsvorm Klassikaal
Studiebelasting

Voorbereiding lesstof: 8 uur
Theorieles: 8 uur (1 lesdag)
Werkboek: 4 uur

Voorkennis 07.00 of vaarbewijs
Doelgroep Operators die werkzaam zijn in een VTS-gebied.
Tekst

Deze module is gericht op de rol van VTSO als intermediair tussen schipper A en B, zodat zij op de hoogte zijn van elkaars intentie, vaar- of schutplan. In de rol van intermediair is het van belang dat de aankomende VTSO weet wat de verantwoordelijkheid van de schipper/loods/kapitein is en wat de eigen rol/verantwoordelijkheid is als VTSO.

Inhoud

Verantwoordelijkheden VTSO (Vessel Traffic Services Operator)

  •         Verantwoordelijkheid VTS-operator
  •         Verantwoordelijkheid van een schipper/kapitein binnenvaart
  •         Verantwoordelijkheid Registerloods

Communicatie

  •         Communicatie schip en sluis/verkeerspost
  •         Communicatie algemeen
  •         Rol als intermediair
  •         ATIS (Automatic Transmitter Identification System)

VTS-bediening, walradar en aanvullende diensten

  •         Walradar VTS
  •         IVS90 (Informatie Volgsysteem voor de Scheepvaart)
  •         AIS
  •         CCTV beveiligingscamera’s

Wetten, regelingen, definities en richtlijnen

  •         Loodswet
  •         Verkeersbegeleiding (Scheepvaartverkeerswet)
  •         Definities richtlijnen en verklaringen
  •         VTS-diensten
  •         Haven Amsterdam Regeling communicatie VTS
  •         Werkingsgebied
  •         VTS-services
  •         Communicatie
  •         Meldpunt
  •         Sluisinformatie
  •         Automatic Identification System (AIS)

Walradar

Examen De lesdag wordt afgesloten met een theorie-examen.


Globale inhoudsbeschrijving van de module 

Met deze module word je niet opgeleid tot VTS-operator; daarvoor dien je de basisopleiding van NNVO te volgen. Lees hier meer over de VTS-opleiding. 

Een VTS'er houdt de vaarweg in de gaten door als intermediair op te treden. In de rol van intermediair is het belangrijk dat de aankomende VTS'er weet wat de verantwoordelijkheid van de schipper/loods/kapitein is en wat de eigen rol/verantwoordelijkheid is als VTS'er.

Duidelijkheid over de verdeling van verantwoordelijkheden en rollen voorkomt misverstanden, vermindert risico’s en bevordert de onderlinge communicatie. Helderheid over rollen, taken en verantwoordelijkheden is ook van belang voor collega’s onderling. Op deze manier wordt elk gebied gecontroleerd en is er een goede onderlinge afstemming.

In de module wordt aandacht besteed aan het interpreteren van radarbeelden. De kwaliteit van de radarbeelden bij een VTS-centrale is anders dan bij brug-/sluisradarbeelden en er is verschil in interpretatie van de beelden. De aankomende VTS'er leert ook het verschil tussen de marifoonkanalen op de VTS-post en objecten kennen. Met kennis van interpretatie van radarbeelden en het gebruik van marifoonkanalen wordt de kans op fouten, ontstaan door onkundig gebruik, drastisch verkleind.

Doel/rationale van de module
Naast VTS-operators heeft de nautische sector interesse in medewerkers die niet op de verkeerspost zitten, maar wel kennis hebben van de verschillende verantwoordelijkheden van een VTS-operator. En ook het verschil weten tussen radarbeelden bij een VTS-centrale en bij een object. Met deze kennis kan de communicatie tussen deze personen worden versterkt.

Studiemateriaal
De cursist ontvangt een syllabus met oefeningen op basis van realistische casuïstiek, zelfstudieopdrachten en werkplekopdrachten. 

Aanmelden
De aanmelding van een cursist gebeurt door de werkgever. Na aanmelding ontvang je binnen drie werkdagen een bevestiging.

Inschrijven

03.05 VTS 1e Tranche
29-07-2022

‘In relatief korte tijd veel input en ideeën’

De afgelopen maanden gingen drie werkgroepen aan de slag met de thema’s Klant & markt, Vakbekwaamheid vaarwegbeheerpersoneel en Samenwerking in de sector. Hun missie: de ambities uit het strategisch ambitietraject van NNVO vertalen naar concrete acties en initiatieven. Een terugblik. 

Read more ...

Drie vragen aan cursist Henri Peeters

Henri Peeters (38) werkte jarenlang als hoofd procesoperator in een productieomgeving. Hij had het hier erg naar zijn zin, maar was na al die jaren toe aan een nieuwe uitdaging. Onlangs volgde hij twee opleidingen binnen de vernieuwde leerlijn Brug- en sluisoperator. We vroegen naar zijn ervaringen.

Read more ...

Nieuw: basiscursus Duits voor VTS-operators met Engels als voertaal

VTS-operators die op een verkeerspost (gaan) werken met Engels als voertaal, kunnen sinds kort een basiscursus Duits bij NNVO volgen. Normaal gesproken kiezen (toekomstig) VTS-operators voor Engels óf Duits, maar nu kunnen zij dus naast de keuze voor Engels een aanvullende cursus Duits volgen.

Read more ...

Do you have questions?

Do you have questions, comments, suggestions or other matters you would like to raise? Then use our contact form. Naturally, all information that's being sent to NNVO will be treated confidentially.

Contactform short

Invalid value
Invalid value
Ongeldige invoer
Invalid value

Contact with NNVO

Marten Meesweg 115
3068 AV Rotterdam

For questions or more information:

Opening hours
From Monday to Friday:
08:00-17:00 hrs

Contactform

STAY INFORMED

Stay informed of all NNVO developments. Sign up for our newsletter.

Volg ons

Hoofdmenu