06.02 Communicatie

Onderwijsvorm Klassikaal
Studiebelasting

Voorbereiding lesstof: 8 uur

Theorieles: 16 uur (2 dagen)

Werkboek: 8 uur

Voorkennis Geen
Doelgroep Iedereen die beter wil leren communiceren
Tekst

Deze module is een algemene module over leren communiceren. Dit is geen cursus marifonie of gespreksdiscipline.

Inhoud

Duidelijk communiceren

  •         Gespreksdiscipline
  •         Het communicatieproces

Waarom is communiceren zo moeilijk?

  •         Het doen van aannames
  •         Waarom is communiceren nog meer zo moeilijk

Verschillen in communicatie

  •         Het gedragskompas
  •         Eenzijdige en tweezijdige communicatie
  •         Taakgerichtheid/ mensgerichtheid: gedrag en communicatie
  •         Het relatie aspect van communicatie
  •         De intonatie

Communicatie model

  •         Open, gesloten en sturende vragen
  •         Informatie geven
  •         Ergens op reageren
  •         Reflex
  •         Metacommunicatie
  •         Goed communiceren
  •         Een goed gesprek voeren
  •         Luisteren, Samenvatten en Doorvragen/ Doorgaan

Feedback geven

  •         Inleiding feedback geven
  •         Regels voor het geven van feedback
  •         Het ontvangen van feedback

Non-verbaal gedrag

Examen De laatste dag wordt afgesloten met een theorie-examen.


Globale inhoudsbeschrijving van de module 
 

In deze module wordt de basis van communicatie behandeld. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan een professionele uitstraling van de nautisch medewerker. Hierbij moet worden gedacht aan de uitstraling als vertegenwoordiger van de eigen organisatie en het aannemen van een klantvriendelijke houding. Dit laatste betreft het voeren van telefoongesprekken op correcte wijze, de communicatie afstemmen op de klant, de belangen van de klant inschatten en daar zo veel mogelijk rekening mee houden.

Doel/rationale van de module

De nautische sector heeft behoefte aan medewerkers die bewust en professioneel communicatievaardigheden hanteren om enerzijds hun eigen organisatie te vertegenwoordigen en anderzijds klantvriendelijk op te treden.

Studiemateriaal

Er is een syllabus die de nautisch medewerker moet doornemen. De nadruk bij deze module ligt echter op praktische communicatievaardigheden die met een acteur (en eventueel ook onderling) geoefend worden.

Aanmelden

De aanmelding van een cursist gebeurt door de werkgever. Na aanmelding ontvang je binnen drie werkdagen een bevestiging. 

Het is ook mogelijk deze training in-house te geven. Mail ons voor meer informatie: .

Inschrijven

06.02 Communicatie
11-03-2022

Nieuwe cursisten gestart met VTS-opleiding

De eerste Initial Training van 2022 voor aankomende VTS-operators is een feit. Op dinsdag 4 januari werd een nieuwe lichting cursisten welkom geheten bij NNVO in Rotterdam. 

Read more ...

Fijne feestdagen & een gezond 2022!

NNVO wenst alle cursisten, docenten, coaches, participanten en andere relaties fijne feestdagen en een gezond en succesvol 2022. Ook het team van NNVO gaat kerst en nieuwjaar vieren.

Read more ...

Pilot nieuwe leerlijn brug- en sluisoperator vanaf februari 2022

Het projectteam dat zich bezighoudt met de nieuwe leerlijn voor brug- en sluisoperators is weer een mooie stap verder in de ontwikkelfase. Vanaf februari gaat NNVO van start met de pilot.

Read more ...

Do you have questions?

Do you have questions, comments, suggestions or other matters you would like to raise? Then use our contact form. Naturally, all information that's being sent to NNVO will be treated confidentially.

Contactform short

Invalid value
Invalid value
Ongeldige invoer
Invalid value

Contact with NNVO

Marten Meesweg 115
3068 AV Rotterdam

For questions or more information:

Opening hours
From Monday to Friday:
08:00-17:00 hrs

Contactform

STAY INFORMED

Stay informed of all NNVO developments. Sign up for our newsletter.

Volg ons

Hoofdmenu