De vernieuwde opleiding voor brug- en sluisoperators ging begin dit jaar officieel van start. Na het uitvoeren van een aantal pilots vorig jaar, draait de opleiding nu op volle toeren. De nieuwe heldere structuur en de verbeterde lesstof is geheel in lijn met de praktijk en de vormen van brug- en sluisbediening in Nederland. Onderwijskundige Evi Achten praat ons bij over het evaluatieproces, dat een belangrijk onderdeel van de opleiding is.
“Het afgelopen jaar hebben we een mooie kwaliteitsslag gemaakt,” vertelt Evi Achten. “Er is hard gewerkt aan de doorontwikkeling van onder meer het lesmateriaal, de examens en werkboeken. Hierbij is er veel overleg gevoerd met de vaarwegbeheerders om de opleiding goed in lijn met de praktijk te brengen. Ook hebben we een heldere structuur opgezet: geen losse modules meer, maar een doorlopende opleiding volgens een indeling naar het gebruik en de complexiteit van bruggen en sluizen. Inmiddels zijn we in de volgende fase beland: welke verbeteringen zijn er nog meer nodig? Om daarachter te komen, voeren we continu overleg met de betrokkenen en richten we daar een evaluatieproces voor in.”
Positieve feedback
Het evaluatieproces bestaat uit verschillende onderdelen. Allereerst zijn er de cursistenevaluaties. Deze vullen de cursisten in na afloop van de opleiding via het systeem van BusinessMonitor. Zij geven feedback op zes onderwerpen: algemene beoordeling, inhoud en opzet van het onderwijs, aansluiting op het werk, de docent(en), examinering en overig. “De cursisten geven de opleiding tot nu toe een ruime voldoende. De docenten worden heel goed beoordeeld. Van de cursisten die de enquête hebben ingevuld, beveelt 93 procent de opleiding aan. Positieve feedback dus,” zegt Evi.
Continu evalueren
Behalve de cursistenevaluaties vindt er het eerste halfjaar een wekelijkse evaluatie plaats met het secretariaat en de opleidingscoördinator. “Zij hebben direct contact met de cursisten en docenten over allerhande praktische zaken en kunnen snel schakelen,” legt Evi uit. “Maar ook de docenten zelf evalueren met elkaar, dat doen zij één keer per maand. De docenten delen hierbij hun belangrijkste bevindingen tot nu toe. Dat kan gaan om inhoudelijke zaken wat betreft het lesmateriaal of bijvoorbeeld de formulering van examenvragen.”
Overkoepelend is het projectteam werkzaam, dat elke twee weken bij elkaar komt. Evi: “Hierin zijn inhoudsdeskundigen, onderwijskundigen, docenten en de opleidingscoördinator vertegenwoordigd. Dit team bekijkt welke onderwerpen vanuit cursisten en docenten zijn binnengekomen en evalueert en analyseert deze. Afhankelijk van de prioriteit – hoog, middel of laag – wordt feedback door het projectteam als verbeteractie geïmplanteerd.”
Vaste methodiek
De bedoeling is om eind april alle evaluaties samen te voegen en die te delen met het bestuur en de vaarwegbeheerders. Evi: “Het evaluatieproces van de opleiding brug- en sluisoperator biedt een mooie opstap naar een vaste methodiek binnen heel NNVO. Het evalueren van de opleidingen is altijd al belangrijk geweest, maar nu willen we toe naar een meer systematische manier van werken. Het zorgt ervoor dat we weten wat er speelt en blijven werken aan verdere verbetering van ons onderwijs.”