Het opleiden van medewerkers in de nautische sector maakt deel uit van de vitale processen in onze samenleving. Zonder goed opgeleide mensen kan het scheepvaartverkeer niet veilig en vlot verlopen en kunnen sluizen en bruggen niet bediend worden. De NNVO-medewerkers werken dan ook keihard vanuit huis om alle cursussen zo goed mogelijk te laten verlopen. Hoe wij dat doen? We laten een paar collega’s aan het woord.

Op 17 maart 2020, alweer ruim zes weken geleden, sloot de laatste collega de deuren van ons Rotterdamse kantoorpand. Voor een aantal van ons was het thuiswerken een kwestie van je laptop en wat noodzakelijke spullen mee naar huis nemen. Anderen waren genoodzaakt hun desktopcomputer op kantoor los te koppelen en de hele boel thuis te installeren. Dat laatste bleek overigens vrij snel en gemakkelijk te realiseren met een klein beetje hulp van onze ICT-man.

Eettafel wordt bureau
“Ik kreeg voor de gelegenheid een laptop mee naar huis, maar ik heb ook twee grote schermen van mijn bureau meegenomen. Die heb ik toch wel nodig om goed mijn werk te kunnen doen. Mijn eettafel thuis is nu mijn werkplek geworden en dat bevalt prima,” vertelt secretariaatsmedewerker Kayleigh Koot. “Ik ben eigenlijk verbaasd over hoe soepel het thuiswerken gaat. Ook al zitten we op afstand van elkaar, de communicatie tussen de collega’s verloopt heel goed. ’s Ochtends om 09.00 uur videobellen we met Zoom en bespreken we met elkaar de lopende zaken. Daarnaast bellen en appen we. Ik had eigenlijk nooit WhatsApp-contact met collega’s, nu wel.”

Trots op aanpak
Johan van Breda, ad-interim-directeur, vindt dat NNVO in het kader van de COVID-19-maatregelen snel wist te acteren: “We hebben als één team opgetreden en zijn vooral in kansen blijven denken, ondanks de onzekerheden. Het thuiswerken hebben we snel gerealiseerd. Het dagelijkse Zoom-uurtje zorgt ervoor dat we verbinding blijven houden, maar ook daarnaast zoekt iedereen elkaar continu op. Ik ben heel trots op hoe we dit hebben opgepakt in zo’n korte tijd.”

Veel voordelen
Hoewel er voor- en nadelen zitten aan thuiswerken, ziet Kayleigh Koot vooral de voordelen. “Normaal gesproken begin ik om 07.00 uur op kantoor om de files voor te zijn. Nu begin ik om 08.00 uur vanuit huis en hoef ik niet meer te reizen. Dat scheelt mij dagelijks een hoop tijd. Daarnaast biedt thuiswerken mij veel flexibiliteit. Ik vind het fijn om wanneer het mij uitkomt even koffie te drinken, te lunchen of even buiten te wandelen. Ik werk net zo goed ’s avonds nog een uurtje. Daarnaast merk ik dat ik veel productiever ben, er zijn geen afleidingen. Al moet ik wel zeggen dat ik alleen woon en het met kinderen natuurlijk heel anders zou zijn.”

Image

Thuiswerken en juf spelen
Hoe gaat dat bij collega Esther Pelgrim, communicatiespecialist bij NNVO en moeder van twee kinderen? “Ik heb thuis goede afspraken met mijn partner kunnen maken, want thuiswerken en tegelijkertijd als juf optreden voor je kinderen is geen optie. Zo heeft mijn 5-jarige dochter vrijwel continu aandacht nodig als ze haar opdrachten voor school maakt. En dat is natuurlijk ook logisch. Ik heb het geluk dat mijn man in principe alleen werkt op de dagen dat ik niet werk. Als ik wel werk, zit ik op zolder en kan ik rustig werken. Mijn werkzaamheden kan ik prima vanuit huis doen, ik doe alles online.”

Impact op teamgevoel
Johan van Breda: “Je ziet dat thuiswerken veel flexibeler ingepland kan worden dan het fysiek werken op kantoor. Indien nodig wordt er in overleg met uren geschoven, omdat dat bijvoorbeeld beter uitkomt met kinderen thuis. Het nadeel van thuiswerken is dat je elkaar niet ‘echt’ ziet en elkaar niet kunt ‘aanraken’. Als de coronacrisis heel lang gaat duren, heb je kans dat dit toch impact gaat hebben op het teamgevoel.”

Sociale contacten
Zowel Kayleigh als Esther missen de sociale contacten van de werkvloer. Kayleigh: “Nu ik vanuit huis werk, zijn er veel sociale contacten weggevallen. Soms is het dus wel saai, maar dat los ik op door gewoon even met een collega te bellen voor een gezellig praatje.” Ook communiceren de collega’s met elkaar in een groepsapp. “En daar wordt veelvuldig gebruik van gemaakt,” vertelt Esther. “We hebben het dan niet alleen maar over zakelijke dingen, er is ook aandacht voor elkaar. Verder sturen we grappige filmpjes rond waardoor we weer even kunnen lachen in deze rare tijd.”

Toekomst
Johan weet zeker dat NNVO de positieve zaken van het thuiswerken gaat meenemen naar de toekomst, wanneer de maatregelen weer worden versoepeld of verleden tijd zijn. “Dit zal effect hebben op reistijd, kantoorruimte en flexibiliteit. Allemaal toegevoegde waarde waar we eerder nooit zo bij hebben stilgestaan. Het is nu aan ons team om dit uit te gaan werken.”

Image

News

Nieuw kantoorgebouw NNVO

NNVO sluit tijdelijk haar deuren vanwege verbouwing

De verbouwing van het kantoorpand van NNVO is in volle gang. Vanaf donderdag 22 mei tot maandag 28 juli sluiten we tijdelijk onze deuren vanwege werkzaamheden op de vierde verdieping. Het gebouw ondergaat een grondige make-over om het duurzamer en moderner te maken. 

Read more …
Dringend reisadvies rond NAVO-top in Den Haag

Dringend reisadvies rond NAVO-top in Den Haag

In de Randstad kunnen weggebruikers ernstige verkeershinder ondervinden op de dagen rond de NAVO-top. Nederland organiseert de top op 24 en 25 juni 2025 in Den Haag. Ons land verwelkomt dan tientallen wereldleiders en ministers en duizenden delegatieleden. 

Read more …
Scheepvaartmeester Vincent Gols

Achter de schermen bij scheepvaartmeester Vincent

In onze rubriek ‘Achter de schermen bij…’ bezoeken we een van de vaarwegbeheerders in het land. Dit keer gingen we langs bij de provincie Overijssel en laten we Vincent Gols (40) aan het woord over zijn baan als scheepvaartmeester. 

Read more …

Do you have questions?

Do you have questions, comments, suggestions or other matters you would like to raise? Then use our contact form. Naturally, all information that's being sent to NNVO will be treated confidentially.

Contactform short

Invalid value
Invalid value
Ongeldige invoer
Invalid value

Contact with NNVO

Marten Meesweg 115
3068 AV Rotterdam
Tel. +31 10 311 00 95

General questions

Training questions

Contactform

Stay informed

Stay informed of all NNVO developments. Sign up for our newsletter.

Follow us

Hoofdmenu