De installatie van de spoorbrug over de Thomassentunnel, A15 en N15 is succesvol verlopen. Zaterdagavond 30 mei stond de brug op zijn plaats. De stalen boogbrug vormt een belangrijk onderdeel van het Theemswegtracé, een ruim vier kilometer lang nieuw traject van de havenspoorlijn. De eerste brug werd op 4 april over de Rozenburgsesluis geïnstalleerd. Naar verwachting rijdt eind 2021 de eerste trein over het Theemswegtracé.
De nieuwe spoorbrug heeft een totaalgewicht van 4.100 ton (alleen staalconstructie), afmetingen van 269 x 13,7 x 28 m (lxbxh) en is gebouwd door Hollandia uit Krimpen aan den IJssel.
Theemswegtracé
SaVe – een bouwcombinatie van BESIX, Dura Vermeer, Mobilis, Hollandia en Iemants – bouwt in opdracht van het Havenbedrijf Rotterdam de onderbouw van het Theemswegtracé. Dit ruim vier kilometer lange traject bestaat uit een betonnen viaduct en twee stalen boogbruggen. Het Theemswegtracé met een waarde van 300 miljoen euro biedt een oplossing voor de problematiek van de Calandbrug bij Rozenburg. Deze stalen hefbrug voor trein- en wegverkeer in het Rotterdamse havengebied is de verbindende schakel in de Betuweroute naar het Europese achterland. Voor de zeescheepvaart vormt de hefbrug de toegang tot de Brittanniëhaven.
Oplossing knelpunt
Ronald Paul, COO van het Havenbedrijf Rotterdam: “Het Theemswegtracé past in het beleid van het Havenbedrijf om de achterlandverbindingen te verduurzamen en het spoor-, weg- en scheepvaartverkeer efficiënter te maken. Door de groei van het spoorvervoer en de toename van het zeescheepvaartverkeer van en naar de Brittanniëhaven voorziet het Havenbedrijf een capaciteitsknelpunt voor het treinverkeer. De aanleg van het Theemswegtracé lost dit knelpunt op.”
Lees meer over het project Theemswegtracé
