NNVO voert regelmatig cursistenevaluaties uit om te kunnen bepalen hoe cursisten de kwaliteit van de verschillende opleidingen beoordelen. Binnen dit proces van evalueren zag NNVO ruimte voor verbetering. Daarom vroegen we BusinessMonitor mee te denken over een nieuwe cursistenevaluatie. Inmiddels zijn de vragen in de evaluatie volledig herzien en wordt een andere evaluatiemethodiek toegepast.
BusinessMonitor heeft jarenlange ervaring met het digitaliseren van het volledige evaluatieproces voor verschillende opleiders. Zij ontwikkelden de CursusMonitor, waarmee op elk lesmoment en binnen elke opleiding de evaluaties snel en gemakkelijk uitgevoerd kunnen worden. Hierbij staat het minimaliseren van de invulbelasting van de cursisten en het terugdringen van handmatige werkzaamheden bij de rapportage centraal.
Toepassing bij NNVO
Deze nieuwe tool zal zowel voor de Nautische Leerlijnen als voor de VTS-opleiding gebruikt worden. “De CursusMonitor heeft een professionele uitstraling en past beter bij de huidige wijze van opleiden bij NNVO. We hebben de vragen volledig herzien zodat we een beter beeld krijgen van de kwaliteit van onze opleidingen,” vertelt Evi Achten, onderwijskundige bij NNVO. “We hechten veel waarde aan de feedback van de cursisten, want hiermee kunnen we ons onderwijs verbeteren. Op onderwijskundig gebied vonden we het belangrijk dat tijdens de evaluatie rekening wordt gehouden met de zogenoemde driehoek onderwijskundige, docent en cursist. Deze driehoek is belangrijk voor een optimale ontwikkeling van cursisten.”
Interactieve applicatie
BusinessMonitor is vooral betrokken geweest bij de interactieve applicatie achter de cursistenevaluatie. Deelnemers ontvangen na afloop van hun cursus of opleiding per e-mail een link waarmee ze via een online formulier de evaluatie kunnen invullen. Het invullen van het formulier duurt ongeveer zes minuten. Na elk onderwerp is er een open vraag waarbij verdere opmerkingen en/of feedback kan worden meegegeven aan NNVO.
Met de komst van de nieuwe applicatie zijn ook wensen rondom rapportage verwezenlijkt. “Op dit moment bekijken we nog op welke manier we achter de schermen de cursistenevaluaties op een handige manier verder kunnen analyseren. Dit onderdeel moet nog doorontwikkeld worden,” aldus Evi Achten.
