Brug- en sluisoperators kunnen sinds kort bij NNVO hun basiskennis opfrissen met de training ‘Permanente Her- en Bijscholing (PHB) wet- en regelgeving’. Na twee pilotdagen en het uitgebreid testen van de e-learning is de training toegevoegd aan het cursusaanbod van NNVO. Bijzonder is de inzet van microgames en storytelling om ervaren operators scherp te houden in een vakgebied waar regels en inzichten voortdurend in beweging zijn.
In de nieuwe training ligt de focus niet alleen op kennisoverdracht, maar vooral op het uitdagen van de professionals zodat ook jarenlange ervaring wordt aangescherpt met actuele inzichten. Het is effectiever om hen uit te dagen dan de basis opnieuw aan te leren. Daarom is gekozen voor de innovatieve leermethoden met microgames en storytelling. Hiermee vergroot NNVO zowel de impact als de betrokkenheid.
Interactieve oefeningen
Microgames zijn korte, interactieve oefeningen en dagen de speler uit om noodzakelijke kennis te laten zien. Bij elke fout ontvangt de speler directe feedback, zodat deze fouten bij herhaling worden verbeterd. Microgames vereisen een actieve houding en dagen de operator uit om onder tijdsdruk keuzes te maken. Zo wordt zichtbaar op welke gebieden kennis mogelijk is weggezakt en waar versterking nodig is.
Storytelling voegt een contextuele laag toe door complexe regels en procedures te vertalen naar herkenbare scenario’s. Dit maakt de leerstof relevanter en toegankelijker, omdat operators de situaties direct kunnen relateren aan hun werk. Door de verhalen in comics uit te werken, ontstaan er visuele scenario’s en kan de speler in eigen tempo de materie behandelen.
Wisselwerking
De wisselwerking tussen microgames en storytelling houdt het leren dynamisch, praktijkgericht en aansluitend op de expertise van de ervaren brug- en sluisoperators. Samen stimuleren ze niet alleen kennisbehoud, maar ook kritische denkvaardigheden en probleemoplossend vermogen. En dat is essentieel in een voortdurend veranderend vakgebied.
Flexibele opbouw
De training bestaat uit veertien leerdoelen binnen de wet- en regelgeving. Omdat deze leerdoelen niet altijd direct met elkaar samenhangen, is gekozen voor een opzet met veertien losse scenario’s. Dankzij de modulaire opzet is de e-learning eenvoudig via het NNVO-leerplatform te volgen. Hierdoor kunnen operators zelf hun tempo en volgorde bepalen.
Lesdag voor verdieping
Na het volgen van de e-learning worden de deelnemers uitgenodigd voor een lesdag om de dialoog te verdiepen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van zogenoemde praatplaten. Dit zijn visuele kaarten waarop scenario’s zijn uitgewerkt, vergezeld van vijf gerichte vragen. In kleine groepen bespreken deelnemers deze scenario’s en verkennen samen verschillende benaderingen.
Ontwerp training
Zowel de verhaallijn als de microgames zijn in opdracht van NNVO ontwikkeld door Daan Groen van ontwerpbureau Preludens in samenwerking met Ysbrand Bontekoe van Drift Learning. Ook heeft Preludens in nauwe afstemming met de trainers van NNVO de praatplaten voor de lesdagen uitgewerkt.
Planning en certificaat
Na de twee pilotdagen werd de eerste trainingsdag begin december gegeven. Naar verwachting wordt de eerstvolgende cursus in het najaar (eind september) 2025 ingepland. Tot en met december wordt dan twee keer per maand een lesdag PHB gehouden. Als cursisten de lesdag hebben gevolgd en de e-learning (geschatte studietijd is 4 uur) volledig hebben afgerond, krijgen zij een bewijs van deelname met een geldigheidsduur van vijf jaar.