03.05 VTS 1e tranche

Onderwijsvorm Klassikaal
Studiebelasting

Voorbereiding lesstof: 8 uur
Theorieles: 8 uur (1 lesdag)
Werkboek: 4 uur

Voorkennis 07.00 of vaarbewijs
Doelgroep Operators die werkzaam zijn in een VTS-gebied.
Tekst

Deze module is gericht op de rol van VTSO als intermediair tussen schipper A en B, zodat zij op de hoogte zijn van elkaars intentie, vaar- of schutplan. In de rol van intermediair is het van belang dat de aankomende VTSO weet wat de verantwoordelijkheid van de schipper/loods/kapitein is en wat de eigen rol/verantwoordelijkheid is als VTSO.

Inhoud

Verantwoordelijkheden VTSO (Vessel Traffic Services Operator)

  •         Verantwoordelijkheid VTS-operator
  •         Verantwoordelijkheid van een schipper/kapitein binnenvaart
  •         Verantwoordelijkheid Registerloods

Communicatie

  •         Communicatie schip en sluis/verkeerspost
  •         Communicatie algemeen
  •         Rol als intermediair
  •         ATIS (Automatic Transmitter Identification System)

VTS-bediening, walradar en aanvullende diensten

  •         Walradar VTS
  •         IVS90 (Informatie Volgsysteem voor de Scheepvaart)
  •         AIS
  •         CCTV beveiligingscamera’s

Wetten, regelingen, definities en richtlijnen

  •         Loodswet
  •         Verkeersbegeleiding (Scheepvaartverkeerswet)
  •         Definities richtlijnen en verklaringen
  •         VTS-diensten
  •         Haven Amsterdam Regeling communicatie VTS
  •         Werkingsgebied
  •         VTS-services
  •         Communicatie
  •         Meldpunt
  •         Sluisinformatie
  •         Automatic Identification System (AIS)

Walradar

Examen De lesdag wordt afgesloten met een theorie-examen.


Globale inhoudsbeschrijving van de module 

Met deze module word je niet opgeleid tot VTS-operator; daarvoor dien je de basisopleiding van NNVO te volgen. Lees hier meer over de VTS-opleiding. 

Een VTS'er houdt de vaarweg in de gaten door als intermediair op te treden. In de rol van intermediair is het belangrijk dat de aankomende VTS'er weet wat de verantwoordelijkheid van de schipper/loods/kapitein is en wat de eigen rol/verantwoordelijkheid is als VTS'er.

Duidelijkheid over de verdeling van verantwoordelijkheden en rollen voorkomt misverstanden, vermindert risico’s en bevordert de onderlinge communicatie. Helderheid over rollen, taken en verantwoordelijkheden is ook van belang voor collega’s onderling. Op deze manier wordt elk gebied gecontroleerd en is er een goede onderlinge afstemming.

In de module wordt aandacht besteed aan het interpreteren van radarbeelden. De kwaliteit van de radarbeelden bij een VTS-centrale is anders dan bij brug-/sluisradarbeelden en er is verschil in interpretatie van de beelden. De aankomende VTS'er leert ook het verschil tussen de marifoonkanalen op de VTS-post en objecten kennen. Met kennis van interpretatie van radarbeelden en het gebruik van marifoonkanalen wordt de kans op fouten, ontstaan door onkundig gebruik, drastisch verkleind.

Doel/rationale van de module
Naast VTS-operators heeft de nautische sector interesse in medewerkers die niet op de verkeerspost zitten, maar wel kennis hebben van de verschillende verantwoordelijkheden van een VTS-operator. En ook het verschil weten tussen radarbeelden bij een VTS-centrale en bij een object. Met deze kennis kan de communicatie tussen deze personen worden versterkt.

Studiemateriaal
De cursist ontvangt een syllabus met oefeningen op basis van realistische casuïstiek, zelfstudieopdrachten en werkplekopdrachten. 

Aanmelden
De aanmelding van een cursist gebeurt door de werkgever. Na aanmelding ontvang je binnen drie werkdagen een bevestiging.

Inschrijven

03.05 VTS 1e Tranche
05-10-2022

Hoe gaat het nu met… Laura Bais?

Een jaar geleden interviewden we Laura Bais, die toen net haar opleiding tot nautisch operator had afgerond. Ze vertelde over haar ervaringen met het onderwijs bij NNVO en waarom ze voor deze opleiding had gekozen. Nu zijn we benieuwd hoe het gaat in haar nieuwe baan en of de praktijk goed aansluit op wat ze heeft geleerd. 

Lees meer

Opleiders NNVO en ProRail wisselen ervaringen met elkaar uit

Hoe ondersteun je volwassenen in hun leerproces? Op welke manier kunnen e-learning en simulator bijdragen aan de effectiviteit van het lesprogramma? Dit soort uitdagingen leven niet alleen bij NNVO, maar bijvoorbeeld ook bij ProRail. Onlangs mochten wij een kijkje bij hen nemen in Utrecht, nadat zij in het voorjaar al bij NNVO op bezoek waren geweest. 

Lees meer

Studenten maken kennis met het werk van VTS-operator

Wat houdt het werk van een VTS-operator in en welke workload brengt het communiceren met zich mee? Op deze vragen kregen vierdejaars studenten van de opleiding Maritiem Officier aan de Hogeschool Rotterdam antwoord tijdens hun bezoek aan NNVO. Zij waren op 13 september te gast op de leslocatie in het kader van het onderzoeksproject ‘Silent VTS’.

Lees meer

Heb je vragen?

Heb je vragen, opmerkingen, suggesties of andere zaken die je aan de orde wilt stellen? Maak dan gebruik van ons contactformulier. Uiteraard wordt alle informatie die NNVO bereikt vertrouwelijk behandeld.

Contact kort

Ongeldige invoer
Ongeldige invoer
Ongeldige invoer
Ongeldige invoer

Contact

Marten Meesweg 115
3068 AV Rotterdam

Vragen of meer informatie?

Openingstijden
Ma t/m vr: 08.00-17.00 uur

Contactformulier

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen bij NNVO. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Volg ons

Hoofdmenu