04.03 Manoeuvreren

Onderwijsvorm Klassikaal
Studiebelasting

Voorbereiding lesstof: 4 uur

Theorieles: 16 uur (2 lesdagen)

Werkboek: 4 uur

Voorkennis Geen
Doelgroep Medewerkers met als functie mobiel verkeersleider, gezagvoerder of assistent-gezagvoerder.
Omschrijving Deze module gaat over zwaartepunten en scheepsbewegingen.
Inhoud

Stabiliteit

  •         Stabiliteit
  •         Zwaartepunt
  •         Draaipunt
  •         Verplaatsing draaipunt
  •         Verhoudingsgetallen

Het roer

  •         Werking van het roer
  •         Koers houden
  •         Koers wijzigen
  •         Soorten roeren

Voortstuwing

  •         Verschillende soorten schroeven
  •         Schroefwerking

Waterbeweging rondom schepen

  •         Boeggolf
  •         Negatieve stroom
  •         Volgstroom
  •         Squat
  •         Oevereffect en zuiging
  •         Schip op gelijke koers
  •         Schip op tegenovergestelde koers

Kanalen en rivieren

  •         Varen met wind
  •         Winddrukpunt en lateraalpunt
  •         Overig scheepvaartverkeer
  •         Varen op stroom
  •         Hang en oord
  •         Onderstroom en bovenstroom
  •         Opdraaien en kop voor nemen
  •         Stroom en wind

Weersomstandigheden

  •         Storm
  •         Golven
  •         Onweer
  •         Slecht zicht

Bruggen, sluizen en havens

Examen

De laatste lesdag wordt afgesloten met een theorie-examen.

 

Globale inhoudsbeschrijving van de module 
Deze module behandelt de effecten van stuur- en voortstuwingsmiddelen en de effecten van invloeden zoals wind en stroming op het manoeuvreren. Kennis van deze effecten is belangrijk om bijvoorbeeld goede verkeersaanwijzingen te kunnen geven. Daarnaast wordt er aandacht geschonken aan de (manoeuvreer)beperkingen bij grote schepen. Ook wordt gekeken naar de invloed van de schroef en het roer op de manoeuvreerbaarheid van een schip.

Doel/rationale van de module
De nautische sector heeft behoefte aan medewerkers die weten hoe manoeuvreerbaar schepen zijn en hoe bepaalde factoren als weer en verhoogde stroomsnelheid van invloed zijn op schepen. Nautische medewerkers moeten kunnen anticiperen op bepaalde vaarwegsituaties, zodat de adviezen die door hen gegeven worden ook haalbaar zijn.

Studiemateriaal
De cursist ontvangt een syllabus met oefeningen op basis van realistische casuïstiek, zelfstudieopdrachten en werkplekopdrachten. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van beeldmateriaal/simulatie. 

Aanmelden
De aanmelding van een cursist gebeurt door de werkgever. Na aanmelding ontvang je binnen drie werkdagen een bevestiging.

Inschrijven

Geen data beschikbaar

Laatste nieuws

Tip: schrijf cursisten tijdig in

Het einde van het jaar komt steeds dichterbij en daarom wijzen we alvast op onze sluitingsdagen. Ons kantoor is gesloten van maandag 25 december tot en met vrijdag 29 december 2023. 

Lees meer
Resultaten onderzoek onder binnenvaartschippers

Resultaten onderzoek onder binnenvaartschippers bekend

NNVO en MARIN deden onlangs onderzoek naar het gebruik van Vessel Traffic Service (VTS) door Nederlandse binnenvaartschippers. Het onderzoek richtte zich op de vraag hoe innovaties op het gebied van digitale systemen aan boord invloed hebben op de VTS-dienstverlening. 

Lees meer

Kennismaken met... Irene van den Blink

In deze rubriek laten we nieuwe medewerkers van NNVO aan het woord. Hij of zij vertelt iets over zichzelf en over het werk bij NNVO. Dit keer is het de beurt aan Irene van den Blink, die sinds kort werkzaam is als medewerker bij het opleidingsteam.

Lees meer

Heb je vragen?

Heb je vragen, opmerkingen, suggesties of andere zaken die je aan de orde wilt stellen? Maak dan gebruik van ons contactformulier. Uiteraard wordt alle informatie die NNVO bereikt vertrouwelijk behandeld.

Contact kort

Ongeldige invoer
Ongeldige invoer
Ongeldige invoer
Ongeldige invoer

Contact

Marten Meesweg 115
3068 AV Rotterdam
Tel.  010 - 311 00 95

Algemene vragen

Opleidingsvragen

Contactformulier

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen bij NNVO. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Volg ons

Hoofdmenu