03.05 VTS 1e tranche
Onderwijsvorm | Klassikaal |
Studiebelasting |
Voorbereiding lesstof: 8 uur |
Voorkennis | 07.00 of vaarbewijs |
Doelgroep | Operators die werkzaam zijn in een VTS-gebied. |
Tekst |
Deze module is gericht op de rol van VTSO als intermediair tussen schipper A en B, zodat zij op de hoogte zijn van elkaars intentie, vaar- of schutplan. In de rol van intermediair is het van belang dat de aankomende VTSO weet wat de verantwoordelijkheid van de schipper/loods/kapitein is en wat de eigen rol/verantwoordelijkheid is als VTSO. |
Inhoud |
Verantwoordelijkheden VTSO (Vessel Traffic Services Operator)
Communicatie
VTS-bediening, walradar en aanvullende diensten
Wetten, regelingen, definities en richtlijnen
Walradar |
Examen | De lesdag wordt afgesloten met een theorie-examen. Daarnaast lever je het ingevulde werkboek in. Zowel het examen als het werkboek moeten minimaal met een voldoende worden afgerond. Voor meer informatie verwijzen wij je naar het examenreglement. |
Globale inhoudsbeschrijving van de module
Met deze module word je niet opgeleid tot VTS-operator; daarvoor dien je de basisopleiding van NNVO te volgen. Lees hier meer over de VTSO-opleiding.
Een VTSO houdt de vaarweg in de gaten door als intermediair op te treden. In de rol van intermediair is het belangrijk dat de aankomende VTSO weet wat de verantwoordelijkheid van de schipper/loods/kapitein is en wat de eigen rol/verantwoordelijkheid is als VTSO.
Duidelijkheid over de verdeling van verantwoordelijkheden en rollen voorkomt misverstanden, vermindert risico’s en bevordert de onderlinge communicatie. Helderheid over rollen, taken en verantwoordelijkheden is ook van belang voor collega’s onderling. Op deze manier wordt elk gebied gecontroleerd en is er een goede onderlinge afstemming.
In de module wordt aandacht besteed aan het interpreteren van radarbeelden. De kwaliteit van de radarbeelden bij een VTS-centrale is anders dan bij brug-/sluisradarbeelden en er is verschil in interpretatie van de beelden. De aankomende VTSO leert ook het verschil tussen de marifoonkanalen op de VTS-post en objecten kennen. Met kennis van interpretatie van radarbeelden en het gebruik van marifoonkanalen wordt de kans op fouten, ontstaan door onkundig gebruik, drastisch verkleind.
Doel/rationale van de module
Naast VTS-operators heeft de nautische sector interesse in medewerkers die niet op de verkeerspost zitten, maar wel kennis hebben van de verschillende verantwoordelijkheden van een VTS-operator. En ook het verschil weten tussen radarbeelden bij een VTS-centrale en bij een object. Met deze kennis kan de communicatie tussen deze personen worden versterkt.
Studiemateriaal
De cursist ontvangt een syllabus met oefeningen op basis van realistische casuïstiek, zelfstudieopdrachten en werkplekopdrachten.
Aanmelden
De aanmelding van een cursist gebeurt door de werkgever. Na aanmelding ontvang je binnen drie werkdagen een bevestiging.
Inschrijven
Om je in te schrijven voor deze module, verwijzen wij je door naar ons speciale inschrijfportaal. Via onderstaande button kom je in onze nieuwe opleidingskalender, waar je de module kunt opzoeken. Vervolgens kun je met de button ‘selecteer’ je inschrijven.
Inschrijven