De provincie Noord-Holland maakt sinds kort gebruik van een simulator om brug- en sluisoperators te trainen in het bedienen op afstand. De aanschaf van de simulator gebeurde al enkele jaren geleden, maar sinds april 2023 heeft het een vaste plek gekregen op de brugbediencentrale in Heerhugowaard. Agnes Weber en Mike Backers van provincie Noord-Holland vertellen er meer over.
“Het bedienen van bruggen en sluizen op afstand heeft de afgelopen jaren een vlucht genomen,” vertelt Agnes Weber, teamsenior brug- en sluisbediening. “Vanuit de bediencentrale Lange Balk in Heerhugowaard werden vijf jaar geleden nog maar twee bruggen op afstand bediend, nu zijn dat inmiddels 19 bruggen. De komende jaren komen daar nog eens 15 bruggen en sluizen bij. Wel worden al langer bruggen op afstand bediend vanuit bediencentrale De Kooy in Den Helder.”
Door het centraal bedienen van bruggen en sluizen hebben de brug- en sluisoperators beter overzicht. Zij kunnen weg- en scheepvaartverkeer nauwkeuriger op elkaar afstemmen en dat bevordert de doorstroming van wegen en vaarwegen. De bruggen en sluizen kunnen efficiënt en veilig worden bediend doordat de provincie Noord-Holland een generiek systeem hanteert.
Effectief leermiddel
Om medewerkers te trainen in het bedienen op afstand, was de komst van een simulator zeer gewenst. Agnes Weber: “Sinds afgelopen jaar heeft de simulator een vaste plek gekregen op onze bediencentrale in Heerhugowaard. Nu het aantal op afstand bedienbare bruggen snel toeneemt, is de simulator een belangrijk onderdeel van de praktijktraining. Het is een fijn en effectief leermiddel, omdat je niet de operatie hoeft te belasten. Je kan als bedienaar in opleiding onbeperkt oefenen en zonder gevolgen fouten maken.”
Animaties
Operationeel medewerker en bediendeskundige Mike Backers vertelt dat de simulator dezelfde opstelling heeft als een normale werkplek in de bediencentrale. “De schermen en de knoppen zijn precies hetzelfde. In plaats van echte camerabeelden van op en om de brug toont de simulator animaties. De bedienaar leert welke stappen hij of zij moet nemen voor het bedienen van een specifieke brug of sluis in Noord-Holland. In principe zijn dat generieke stappen, maar er wordt ook gekeken naar de risico’s van de brug of sluis. Zo heeft elke brug zijn eigen val en daar hoort een bepaalde volgorde van schouwen bij. Door middel van een kijkstrategie leert de bedienaar nauwkeurig controleren wat er om en op de brug gebeurt. Op die manier kun je niks missen en leer je de brug veilig te bedienen.”
Kennis opfrissen
Tot nu toe is het systeem voorzien van 19 Noord-Hollandse bruggen. Binnenkort komen daar ook twee sluizen bij. Agnes: “We hebben ervoor gekozen om de meest unieke bruggen erin te zetten. Als je deze bruggen hebt leren bedienen, kun je de andere bruggen ook bedienen. Inmiddels hebben we een aantal nieuwe medewerkers op de simulator getraind. Maar ook voor zittend personeel is de simulator van waarde. Als je bepaalde bruggen al een tijdje niet hebt bediend, kun je eerst je kennis opfrissen op de simulator.”
Uiteenlopende situaties
De simulator biedt niet alleen de mogelijkheid om verschillende bruggen en sluizen te leren bedienen. Ook bootst het systeem uiteenlopende situaties na die in het echt ook veel voorkomen en waarop de bedienaar adequaat moet reageren. “Een tijdje geleden stond er een voertuig met pech op een brugdeel. Die situatie hebben we bijvoorbeeld ook in laten bouwen,” vertelt Mike. “Of denk aan wisselende weersomstandigheden waarbij je minder zicht hebt, zoals regen of felle zon. Daar leer je eveneens mee omgaan als je op de simulator traint.”
Verder in ontwikkeling
Zowel Mike als Agnes zijn blij met de mogelijkheden die de simulator biedt, maar de komende tijd zal er nog verder ontwikkeld moeten worden. Agnes: “Het systeem is nog niet foutloos, daar wordt aan gewerkt. Het mag van ons nog wat dynamischer met meer keuze in scenario’s. In de toekomst zou het mooi zijn als we de scenario’s uit de praktijk kunnen opnemen, zodat we deze kunnen terugspelen om na te bespreken. Uiteindelijk willen we zo effectief mogelijk gebruikmaken van de simulator.”
Mike Backers en Agnes Weber achter de simulator
De simulator heeft dezelfde opstelling als een werkplek in de bediencentrale
Voorbeeld van een animatie met regen
Uniforme wijze
In Nederland maken nog maar weinig vaarwegbeheerders gebruik van een brug- en sluissimulator voor de praktijktraining. NNVO wil daarom samen met deze partijen het komende jaar onderzoeken hoe we dit op een meer uniforme wijze mogelijk kunnen maken.
Meer informatie: Pieter Kuijt, .