Het onderwijs van NNVO krijgt een nieuwe impuls door de introductie van een nieuw didactisch model. Doel hiervan is een nog betere voorbereiding op het werken in de beroepspraktijk. De onderwijskundigen gaan er de komende tijd mee aan de slag bij het ontwikkelen van nieuwe en het doorontwikkelen van bestaande opleidingen.
Het didactisch model laat zien hoe wij ons onderwijs vormgeven. Het is opgesplitst in twee delen: het leerproces en de leeromgeving. Het eerste deel gaat over het inrichten van het onderwijs en het aanleren van de benodigde kennis, vaardigheden en houdingen. Het tweede deel gaat over het creëren van een omgeving waarin cursisten optimaal kunnen leren. Door het combineren van deze twee delen, biedt het model een omgeving waarin cursisten uitgedaagd worden en hen nog beter voorbereidt op het werken in de beroepspraktijk.
Interactief leerproces
Voor het leerproces is een interactief model gekozen. Dit betekent dat cursisten starten vanuit de professionele activiteiten op hun werkplek. Voor een schipper is zo’n activiteit bijvoorbeeld het oproepen van de brug, sluis of VTSO. Om deze activiteit uit te kunnen voeren, moet de schipper bepaalde leertaken beheersen. Zo moet je luid en duidelijk kunnen praten, de marifoon kunnen bedienen en de gespreksdiscipline beheersen.
Het onderwijsprogramma wordt ingedeeld aan de hand van deze leertaken, zoals het bedienen van een marifoon. We starten met de basis en maken het geheel steeds meer complex. Op het juiste moment krijgt de cursist de benodigde ondersteunende en/of procedurele informatie, bijvoorbeeld over de marifoon. Daarnaast worden er deeltaakoefeningen gedaan, waardoor bepaalde routines worden ingeslepen. Denk bijvoorbeeld aan het afsluiten met een slotwoord bij elke boodschap.
Zelfdeterminatietheorie
Om cursisten in dit leerproces te begeleiden, is het belangrijk dat docenten en coaches hun zelfreflectie stimuleren en zelfregie faciliteren. Het doel is dat cursisten steeds zelfstandiger worden in hun eigen leerproces. Hierover hebben we eerder al iets geschreven in het artikel ‘Nieuwe inzichten voor de kalibratie van VTS-coaches’. In dit artikel beschrijven we de zelfdeterminatietheorie, die ook ten grondslag ligt aan het nieuwe didactisch model voor het begeleiden van cursisten tijdens het leerproces. Hierbij zetten we in op cursisten het gevoel te geven dat ze het kunnen (leren), dat ze zelfstandig kunnen werken en waardevolle relaties opbouwen voor hun leerproces.
Implementatie
De afgelopen tijd zijn de betrokkenen en belanghebbenden geïnformeerd over de wijzigingen in het didactisch model van NNVO. De onderwijskundigen onderzoeken nu de verdere implementatie van het model in onze opleidingen. Dit zal uiteraard zorgvuldig en vakkundig gebeuren, waardoor het traject naar verwachting minimaal een jaar zal duren.
Wil je meer informatie? Neem dan contact op met een van onze onderwijskundigen.