Een delegatie van NNVO reisde onlangs af naar de havenstad Dover in Engeland. Zij brachten daar een bezoek aan de verkeerscentrale om een beeld te vormen van het werk van VTM-operators. NNVO is namelijk betrokken bij het ontwikkelen van een opleiding om VTM-operators in Nederland op te leiden. Zij gaan de scheepvaartbewegingen op de Noordzee monitoren om de veiligheid rond windmolenparken te garanderen.
De Maritime & Coastguard Agency heette de delegatie van NNVO op 14 januari 2025 van harte welkom in Dover. Deze organisatie is verantwoordelijk voor zowel VTM als VTS op het Kanaal, het drukst bevaren vaarwater ter wereld. Tijdens het bezoek aan de VTS-verkeerscentrale viel het op dat het verkeer op een professionele en kalme wijze wordt georganiseerd. De uitdagingen van VTS aldaar zijn onder meer de samenkomst van vier verschillende verkeersbanen aan de noordzijde van de sector, waaronder de aanloop naar Londen. Door een slimme afspraak, namelijk een virtuele ‘rotonde’ op het punt waar al het verkeer samenkomt, verloopt de organisatie soepel.
Alertheid vereist
De grootste uitdagingen voor de Engelsen zijn stroming, veranderlijk weer, de stroom aan vluchtelingenbootjes die het Kanaal oversteken en de aanwezigheid van twee zandbanken. Dit vergt alertheid op het mogelijk plotseling veranderen van het verkeersbeeld.
Samenwerking VTM en VTS
Vervolgens was de delegatie van NNVO te gast bij de Kustwacht, die nauw samenwerkt met de VTS-verkeerscentrale. De belangrijkste taak is het monitoren van de scheepvaart bij windmolenparken, zandbanken en de kustlijn. Als een schip een windmolenpark nadert, worden de gegevens van het vaartuig gecontroleerd en gekeken of het mogelijk reparaties gaat uitvoeren of andere taken heeft. Is dat niet het geval dan wordt het schip namens de Kustwacht aangezegd het gebied te verlaten.
Het schip wordt vervolgens overgedragen aan de VTS-centrale als er verkeersbegeleiding benodigd is. Op deze manier vindt er continu samenwerking plaats tussen VTM en VTS. Langs de gehele westkust van het Verenigd Koninkrijk – van Orkney Islands tot en met Plymouth – is VTM ingesteld. Dit wordt uitgevoerd in combinatie met de reguliere kustwachttaken van de operators.
Wat tijdens het werkbezoek ook opviel, is dat VTS het gehele beeld heeft over de sector en dat VTM de ‘hotspots’ zoals windmolenparken monitort. De samenwerking tussen VTS en VTM is professioneel en contribuerend aan elkaar: beiden hebben een eigen taak, maar doordat de samenwerking laagdrempelig is, versterken ze de veiligheid in het gebied.
VTM in Nederland
“Voor ons was het bezoek waardevol om een beeld te kunnen vormen van hoe VTM er mogelijk in Nederland uit zou kunnen zien en wat dit betekent voor het werk van een VTM-operator,” laat onderwijskundig adviseur Renée Rijkhoek van NNVO weten. “We hebben interessante kennis uitgewisseld en contacten gelegd met de afdeling die verantwoordelijk is voor de opleidingen. Deze ervaring nemen we mee bij de ontwikkeling van de opleiding voor VTM-operators in Nederland.”