NNVO investeerde onlangs in de aanschaf van een eigen foto- en videocamera. De investering past bij het didactische model dat in 2024 is ontwikkeld. Dit model benadrukt het belang van leren vanuit beroepshandelingen en coachende begeleiding. Met de nieuwe apparatuur kan NNVO de praktijk herkenbaar en objectief naar het onderwijs halen.
Door beroepshandelingen en/of communicatie op de werkvloer vast te leggen op foto en video, ontstaat praktisch leermateriaal. Cursisten zien direct hoe vaardigheden in de praktijk worden toegepast, gekoppeld aan hun (toekomstige) beroep. Deze beelden versterken het leerproces en vergemakkelijken de vertaalslag naar de praktijk.
Leren van jezelf en elkaar
Video-opnames bieden daarnaast waardevolle mogelijkheden voor docenten. Door (delen van) lessen vast te leggen, kunnen docenten samen met onderwijskundig adviseurs gericht reflecteren op hun interactie met cursisten. Door vragen te stellen als ‘Wat gebeurt er tijdens een instructie?’ of ‘Hoe reageren cursisten?’ ontstaat een objectieve basis voor coaching en continue verbetering van het onderwijs. Ook binnen modules waarin communicatie centraal staat, biedt videoanalyse een krachtig middel om gedrag bespreekbaar te maken en te verbeteren. Het doel: leren van jezelf en elkaar, op een objectieve manier.
Planning
De camera zal in eerste instantie worden ingezet voor de VTS supervisor training en op een later moment voor het ontwikkelen van aanvullend lesmateriaal. Het gaat dan om de brug- en sluisopleiding en de nieuwe opleiding varende beroepen (nautisch toezichthouder). De betrokken medewerkers worden nog getraind in het gebruik van de apparatuur, hoewel er deels al expertise in huis is. Ook het AVG-proof gebruiken van de camerabeelden komt hierbij aan bod.


