Online trainingen: vijf tips van Mario Querido


Een online training is voor mij als docent anders dan een ‘gewone’ training. Je kunt bijvoorbeeld niet alles oefenen op de manier zoals je dat in een klassikale training zou doen. Je mist een paar bekende werkvormen zoals het rollenspel met meer aandacht voor het groepsproces, het geven van directe feedback of het observeren en beoordelen van groepswerk. In deze blog geef ik jou een aantal praktische tips om online trainingen toch succesvol te laten verlopen.

Hoewel je in een online training sommige werkvormen mist, krijg je er ook nieuwe mogelijkheden voor terug. Ik heb namelijk gemerkt dat er online meer mogelijk is dan ik in eerste instantie dacht. Sommige werkvormen in een online training werken zelfs beter! Ik hoop dat je de onderstaande praktische tips kunt toepassen tijdens jouw online trainingen.

Tip 1: Geef de cursisten advies over het device
In sommige Zoom-meetings die ik gaf, deden ook cursisten met tablets en telefoons mee. Tablets en telefoons werken prima bij een gesprek met een paar mensen of bij het kijken naar een presentatie. Ze werken niet prettig in een training waarbij de cursisten zelf actief bezig moeten zijn. Let dus op: een laptop of desktop-computer is voorwaardelijk voor de inzet van interactieve werkvormen, maar ook voor de toetsing.

Tip 2: Kies voor een rustige werkplek
Ik vraag de cursisten expliciet om een rustige werkplek te kiezen. Beweging en geluiden zijn niet alleen afleidend voor de cursist zelf, maar ook voor de andere cursisten. Dit geldt uiteraard ook voor jou als docent.

Tip 3: Maak gebruik van interactieve theoriebespreking
De combinatie van mondelinge reacties, stempels/emoticons en chat maakt theoriebespreking buitengewoon interactief. Gebruik deze functies eens in Zoom. De betrokkenheid van cursisten zal op deze manier wellicht zelfs hoger zijn dan in een bijeenkomst waarin sommige deelnemers het lastig vinden om in de groep te reageren.

Tip 4: Zet de Zoom Breakout Rooms in
Als je in subgroepen wilt werken, is het wel een voorwaarde dat je gebruik maakt van de functie ‘Breakout Rooms’ in Zoom. Check even deze link om te zien hoe je zo’n subgroep kunt aanmaken. NNVO heeft dit ook beschreven in haar Zoom-handleiding voor docenten.

Tip 5: Wees expliciet in je tijdbewaking
In een online training moet je duidelijker zijn in je tijdbewaking dan in een gewone training. De cursisten in een Breakout Room (dus in een kleinere deelsessie) kunnen niet zo gemakkelijk aan jou vragen hoeveel tijd ze nog hebben. Concreet:

  • Vermeld vooraf bij elke opdracht hoe lang de opdracht duurt;
  • Stuur tijdens opdrachten in subgroepen berichtjes naar je Breakout Rooms (nog 3 minuten, nog 1 minuut…);
  • Deel je scherm en gebruik een online timer tijdens de pauzes. Deze digitale stopwatch vind ik leuk.

En als je nog even om Zoom wil lachen, kijk dan dit filmpje.

Belangrijke voordelen
Ik vind dat je als docent tijdens elke online training zelf kan zorgen voor een juiste mix: begeleiding, zelfstudie en praktijkopdrachten. Zo komen theorie en praktijk veel dichter bij elkaar. Een ander voordeel is de mondelinge toetsing: cursisten zijn in de eigen omgeving rustiger en meer geconcentreerd.

Samengevat ben ik dus heel positief over het digitaal lesgeven. Er zijn een paar belangrijke voordelen, zoals de voorbereidingstijd en weggevallen reistijd. Zelf heb ik nagenoeg dezelfde kwaliteit kunnen leveren als bij het klassikaal lesgeven. Meer praktische tips lees je in het artikel van onze onderwijsexperts: Praktische tips om online les te geven.

Ik wens iedereen heel veel sterkte en succes toe in deze moeilijke tijd!

Mario Querido

Image

Laatste nieuws

Seminar NNVO-MARIN 2025

Seminar NNVO & MARIN: het programma is bekend

Het programma voor het seminar van NNVO & MARIN op woensdag 12 november 2025 is bekend. Met als thema ‘Veilig en vlot scheepvaartverkeer in een veranderende wereld’ belooft het weer een inspirerend en interactief seminar te worden. Locatie: De Utrechtse Stadsvrijheid (DUS) in Utrecht, een historische havenloods die maritieme sfeer ademt. 

Lees meer
Screenshot brug- en sluissimulator

NNVO en Provincie Zuid-Holland selecteren Tree C Technology voor ontwikkeling brug- en sluissimulator

Opleidingsinstituut NNVO en de Provincie Zuid-Holland hebben Tree C Technology geselecteerd als winnaar van de Europese openbare aanbesteding voor een geavanceerde brug- en sluissimulator. De opdracht omvat het ontwerp, de bouw en implementatie van de simulator om operators te trainen in het bedienen van bruggen en sluizen. 

Lees meer

Schrijf je medewerkers in voor de opfriscursus wet- en regelgeving

Actuele kennis van wet- en regelgeving is onmisbaar voor brug- en sluisoperators. Daarom organiseert NNVO dit najaar de her- en bijscholingscursus over wet- en regelgeving. De training werd eind vorig jaar succesvol gelanceerd en geeft ervaren operators de kans hun basiskennis op te frissen. Schrijf je medewerkers nu in en investeer in hun expertise en vaardigheden.

Lees meer

Heb je vragen?

Heb je vragen, opmerkingen, suggesties of andere zaken die je aan de orde wilt stellen? Maak dan gebruik van ons contactformulier. Uiteraard wordt alle informatie die NNVO bereikt vertrouwelijk behandeld.

Contact kort

Ongeldige invoer
Ongeldige invoer
Ongeldige invoer
Ongeldige invoer

Contact

Marten Meesweg 115
3068 AV Rotterdam
Tel.  010 - 311 00 95

Algemene vragen

Opleidingsvragen

Contactformulier

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen bij NNVO. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Volg ons

Hoofdmenu