Resultaten onderzoek onder binnenvaartschippers bekend

NNVO en MARIN deden onlangs onderzoek naar het gebruik van Vessel Traffic Service (VTS) door Nederlandse binnenvaartschippers. Het onderzoek richtte zich op de vraag hoe innovaties op het gebied van digitale systemen aan boord invloed hebben op de VTS-dienstverlening. Uit de resultaten blijkt onder meer dat de schippers positief zijn over VTS en dat de meeste typen informatie als relevant worden beschouwd. De onderzoeksresultaten werden gepresenteerd op het seminar van NNVO en MARIN op 1 november in Wageningen.

Het onderzoek is uitgevoerd door een enquête op te stellen en te verspreiden onder Nederlandse binnenvaartschippers. In totaal hebben 28 schippers de enquête ingevuld, waarmee deze resultaten een indicatie geven van de verschillende meningen onder de schipperspopulatie. We delen graag de belangrijkste resultaten.

Houding tegenover VTS

Uit het onderzoek blijkt dat de schippers de meeste typen informatie van VTS relevant vinden. Onder typen informatie valt bijvoorbeeld informatie over andere schepen, zoals intenties, informatie over objecten in de omgeving, zoals sluizen of bruggen, informatie over het water, zoals waterstanden en adviezen of waarschuwingen. De relevantie is wel sterk gebiedsafhankelijk – een derde geeft aan geen baat te zien in het aanmelden bij een VTS-sector. De schippers zijn over het algemeen positief over VTS. Het menselijke contact met een VTS-operator geeft schippers een gevoel van veiligheid en ze volgen gegeven adviezen eerder op dan wanneer het uit een digitaal systeem komt.

Stellingen digitale systemen

Over digitale systemen aan boord zijn schippers zowel positief als negatief. Ze vinden het geheel van systemen aan boord overzichtelijk, maar tegelijkertijd geeft de meerderheid aan dat informatie opzoeken in de systemen veel tijd kost. Als redenen worden onder meer de slechte gebruiksvriendelijkheid en onbetrouwbaarheid van informatie genoemd. Ook geeft de meerderheid aan dat er geen storende overlap zit tussen de verschillende systemen aan boord, of tussen informatie die ze van systemen of van VTS krijgen.

Digitaal versus VTS

Met toenemende digitalisering aan boord van schepen kunnen bepaalde typen informatie minder relevant worden om van VTS te krijgen, omdat schippers die informatie zelf al kunnen opzoeken. Schippers willen vooral tactische verkeersinformatie van een VTS-operator krijgen, ook in de toekomst. Het hebben van menselijk contact wordt daarin belangrijk en zelfs noodzakelijk gevonden. Andere typen informatie, zoals stremmingen, ligplaatsen en bruggen en sluizen, zouden ze liever digitaal willen ontvangen. Verder geven schippers aan dat het belangrijk is tijdens het varen je zicht op het vaargebied te houden, in plaats van naar een scherm te kijken.

Volgens Colin Guiking van MARIN, een van de betrokken onderzoekers, zal de VTS-operator nog lang belangrijk zijn, zo niet belangrijker worden: “Omdat het in de binnenvaart tot nu toe niet gelukt is om digitale informatie effectief te centraliseren voor schippers. Ook zijn de digitale middelen vaak gebruiksonvriendelijk en is de informatie onbetrouwbaar. Dat geeft onder meer de uitdaging aan voor de binnenvaart. Hoe VTS zich moet ontwikkelen en aanpassen aan de nieuwe digitale mogelijkheden en trends in de binnenvaart, zal daarmee ook een terugkerende vraag zijn.”

Laatste nieuws

Seminar NNVO-MARIN 2025

Seminar NNVO & MARIN: het programma is bekend

Het programma voor het seminar van NNVO & MARIN op woensdag 12 november 2025 is bekend. Met als thema ‘Veilig en vlot scheepvaartverkeer in een veranderende wereld’ belooft het weer een inspirerend en interactief seminar te worden. Locatie: De Utrechtse Stadsvrijheid (DUS) in Utrecht, een historische havenloods die maritieme sfeer ademt. 

Lees meer
Screenshot brug- en sluissimulator

NNVO en Provincie Zuid-Holland selecteren Tree C Technology voor ontwikkeling brug- en sluissimulator

Opleidingsinstituut NNVO en de Provincie Zuid-Holland hebben Tree C Technology geselecteerd als winnaar van de Europese openbare aanbesteding voor een geavanceerde brug- en sluissimulator. De opdracht omvat het ontwerp, de bouw en implementatie van de simulator om operators te trainen in het bedienen van bruggen en sluizen. 

Lees meer

Schrijf je medewerkers in voor de opfriscursus wet- en regelgeving

Actuele kennis van wet- en regelgeving is onmisbaar voor brug- en sluisoperators. Daarom organiseert NNVO dit najaar de her- en bijscholingscursus over wet- en regelgeving. De training werd eind vorig jaar succesvol gelanceerd en geeft ervaren operators de kans hun basiskennis op te frissen. Schrijf je medewerkers nu in en investeer in hun expertise en vaardigheden.

Lees meer

Heb je vragen?

Heb je vragen, opmerkingen, suggesties of andere zaken die je aan de orde wilt stellen? Maak dan gebruik van ons contactformulier. Uiteraard wordt alle informatie die NNVO bereikt vertrouwelijk behandeld.

Contact kort

Ongeldige invoer
Ongeldige invoer
Ongeldige invoer
Ongeldige invoer

Contact

Marten Meesweg 115
3068 AV Rotterdam
Tel.  010 - 311 00 95

Algemene vragen

Opleidingsvragen

Contactformulier

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen bij NNVO. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Volg ons

Hoofdmenu